Als bestuur van Dorpsbelangen Harreveld hebben wij grote twijfels of de communicatie van het college Burgemeester en Wethouders en de betrokken ambtenaren van de gemeente Oost Gelre over de mogelijke komst van asielopvang in Harreveld wel rechtmatig en zorgvuldig is verlopen. Dit hebben wij vandaag via een brief aan het college kenbaar gemaakt.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 6 mei 2026 vertelde wethouder Schutten onverwacht dat het COA en iHub onderzoeken of er op een deel van het iHub-terrein tijdelijke opvang kan komen voor maximaal 200 nareizigers. Dit stond niet op de agenda en was vooraf niet aangekondigd.
Hierdoor werden zowel het bestuur als de aanwezige inwoners overvallen door deze mededeling. Inwoners die niet bij de vergadering waren en op basis van de verspreide agenda geen aanleiding hadden om aanwezig te zijn, hebben niet de kans gehad om deze informatie te ontvangen. Wij vinden daarom dat de informatievoorziening niet zorgvuldig, volledig en transparant is geweest.
Belangrijk om te melden is dat wij, op 23 april 2026, de gemeente hebben gevraagd om ons op tijd te informeren als er belangrijke ontwikkelingen zouden zijn, zodat wij u zo goed mogelijk hadden kunnen informeren. Op 30 april 2026 is de agenda van de vergadering gedeeld met de gemeente. Toch is er geen aanvullende informatie gegeven die op de agenda gezet kon worden.
Dit terwijl het college en meerdere ambtenaren en raadsleden op 10 april een bezoek hebben gebracht aan het iHub-terrein en het college op 28 april een besluit heeft genomen waarin wordt benoemd dat omwonenden op 6 mei zullen worden geïnformeerd.
Uit dit besluit blijkt ook dat de gemeente Oost Gelre onlangs een waarschuwing heeft gekregen van asielminister Bart van den Brink. In een brief laat hij weten dat de gemeente momenteel geen asielzoekers opvangt en daarmee niet voldoet aan haar wettelijke taak. Als de gemeente geen actie onderneemt, kan dit ertoe leiden dat zij onder toezicht wordt geplaatst.
In reactie op deze brief staat dat het COA de gemeente heeft geïnformeerd over de mogelijkheid om enkele leegstaande panden te huren voor tijdelijke opvang, dat het college een positieve houding heeft en dat de verwachting is dat er hierover binnen een maand meer duidelijkheid zal zijn.
Wij vinden het zorgelijk dat onze inwoners mogelijk onjuist of onvolledig zijn geïnformeerd. Dit roept vragen op over hoe zorgvuldig en open er wordt gehandeld.
Wij achten dit een ernstige gang van zaken. Juist bij een onderwerp met grote maatschappelijke impact is zorgvuldige, transparante en tijdige communicatie een essentiële voorwaarde voor vertrouwen en draagvlak.
Opvallend is dat de raadsleden op 6 mei in de middag zijn geïnformeerd dat omwonenden tijdens onze Algemene Ledenvergadering op de hoogte zouden worden gebracht van het verkennende stadium waarin COA en iHub zich bevinden. Geen enkel raadslid, ook niet de raadsleden die bij onze Algemene Ledenvergadering aanwezig waren, heeft ons laten weten dat zij een (zoals later bleek) onvolledige agenda hadden ontvangen.
Wij gaan binnenkort een bijeenkomst organiseren om alle inwoners goed te informeren over de mogelijke komst van asielopvang in Harreveld en samen te komen tot een zo objectief mogelijk en breed gedragen standpunt. Ter voorbereiding laat het bestuur zich ondersteunen door enkele deskundigen, zodat we zorgen voor zo juist en volledig mogelijke informatie om weloverwogen keuzes te kunnen voorleggen. Hiervoor hebben wij enige voorbereidingstijd nodig; de datum van de bijeenkomst volgt zo spoedig mogelijk.
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk belanghebbenden, zoals inwoners en omwonenden, goed worden betrokken en geïnformeerd, vragen wij u om deze informatie te delen binnen uw omgeving. Wij verzoeken hen daarnaast om zich aan te melden voor onze nieuwsbrief.
Met vriendelijke groet,
Bestuur Dorpsbelangen Harreveld


