Skip to main content

Tijdens onze Algemene Ledenvergadering op 6 mei zijn we geinformeerd dat COA en iHub onderzoeken of op het rechterdeel van het iHub-terrein in Harreveld tijdelijk opvang kan worden geboden aan nareizigers. Het gaat daarbij om maximaal 200 personen voor een periode van drie jaar, met mogelijk een verlenging van nog eens twee jaar.

Het overleg bevindt zich nog in een verkennende fase. Wethouder Schutten geeft aan dat COA, iHub en de gemeente hierover in gesprek zullen gaan met inwoners van Harreveld. Er zullen duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over voorzieningen, beheer en veiligheid.

De gemeente ziet deze tijdelijke invulling als een kans om te werken aan een duurzamere toekomst voor het iHub-terrein. Daarbij wordt gekeken naar een mogelijke woonbestemming en het voorkomen van bijvoorbeeld een JISK-locatie naast de toekomstige Justitiële Jeugdinrichting (JJI).

Als Dorpsbelangen Harreveld zijn wij, mogelijk net als u, overvallen door dit nieuws. Wij maken ons zorgen over de veiligheid en leefbaarheid, mede door de aanstaande heropening van de JJI. Gezien de kleinschaligheid van Harreveld, met circa 1300 inwoners, verwachten wij dat dit de draagkracht van ons dorp te boven gaat.

Wij beraden ons op dit moment op de vervolgstappen.

Met vriendelijk groet,

Bestuur Dorpsbelangen Harreveld